Sunday, December 11, 2011

Szkolny kodeks dobrych praktyk

Najmilsi,

Oto jest 7 wątków tematycznych kodeksu, który ma powstać w szkole ( nb. maximum 20 reguł odnośnie wszystkiego). Proszę na wtorek wybrać sobie obszar. Podyskutujemy się chwilę w grupach i coś zaproponujemy. Proszę się zastanowić co już w szkole mamy a danych zakresie, jakie są praktyki postępowania, i co ewentualnie warto by zmienić. Ten wniosek będzie stanowił naszą propozycję.OK?
Jeszcze raz dziękuje Kasi, Edycie i Karinie za dotychczasowe propozycje.(Pewnie to była ich samodzielna praca.)
 
Problemy do rozstrzygnięcia – siedem punktów Kodeksu
1. Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa się w pracowni (giełda pomysłów, np. dwoje uczniów zostaje „oddelegowanych” do wyszukiwania i sprawdzania informacji w Internecie)? Jakie narzędzia komputerowe mogą się przydać na różnych przedmio­tach i do różnych zadań? Jak odrabiać prace domowe w erze TIK (zadania, sprawdziany, testy, informacje wieszane przez nauczycieli w Internecie)? Jak nauczyć się dyskutować i precyzyjnie prezentować swoje poglą­dy w sieci? Jak realizować zespołowe projekty uczniow­skie z wykorzystaniem TIK? Jaki użytek z Internetu, komputera i komórek można dopuścić na sprawdzia­nach i egzaminach? Co to jest dobre i złe ściąganie?
2. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie. Jak nauczyciele i uczniowie mają korzystać z TIK w na­uczaniu, by nie było to bezkrytyczne kopiowanie, lecz twórcze wykorzystanie zasobów sieci? Jak rozpozna­wać wiarygodne strony i źródła? Jak odróżnić informa­cje od komentarzy czy opinii? Jak mądrze i skutecznie szukać potrzebnych informacji i materiałów? Opraco­wać poradnik google’arza! Czy i jak reagować na nie­prawidłowości, oszustwa, błędy? Jak się zachować, gdy zauważy się przejawy rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii, nietolerancji?
3. Nie kradnij i nie daj się okraść. Jak zgodnie z pra­wem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć, filmów? Gdzie i jak szukać legalnych materiałów, z których można skorzystać? Jak podawać autorów i źródła? Jak czytać i respektować informacje o prawach autorskich? Jak zadbać o własne prawa? Jak podpisywać swoje teksty, zdjęcia itp.? Kiedy warto ko­rzystać z wolnych licencji i na czym one polegają?
4. Komunikujmy się. Jak używać TIK do komuni­kacji w szkole i z rodzicami? Jak e-maile oraz portale społecznościowe mogą ułatwić kontakty nauczycieli, uczniów i rodziców? Jakich informacji nie należy roz­powszechniać tą drogą? Jak stworzyć system moni­torowania postępów ucznia, by pomagał on się uczyć (zasady dostępu, systemy ostrzegawcze, linki do ma­teriałów dodatkowych dla uczniów)? Czy używać SMS-ów w kontaktach nauczycieli z uczniami? Jaka powinna być strona internetowa szkoły (dobre i złe przykłady)? Kto za nią odpowiada, kto ją prowadzi, co mogą na niej robić uczniowie? Gazetka szkolna w Internecie (Qmam i inne narzędzia) – czy i jak nauczyciele powinni ją kon­trolować? Co publiczne, a co prywatne – netykieta dla nowych czasów.
5. Komputery pod ręką. Jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej? Jak sprawiedliwie i sen­sownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmio­ty i różnych uczniów? Jak optymalnie wykorzystać komputery i dostęp do sieci? Rozrywka na szkolnych komputerach – kiedy i w jakim zakresie?
6. Bądź bezpieczny w sieci. Na czym polega bez­pieczne korzystanie z sieci? Jakie ślady zostawiasz, surfując po Internecie? Jak korzystać z portali społecznościowych? Komputery szkolne – co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? Szyfrowanie danych na szkolnych dyskach. Kontakty z nieznajomymi – jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? Strony, na które lepiej nie wchodzić (pornografia, hazard, „dziwne” or­ganizacje). Zaproszenia do ubicia interesu.
7. Nauczcie tego dorosłych. W jaki sposób ucznio­wie przy wsparciu nauczycieli mogą szkolić innych, np. swoich rodziców, dziadków czy sąsiadów, w dzie­dzinie TIK? Zbadajcie potrzeby informacyjno-komuni­kacyjne osób starszych. Opracujcie plan takiego kursu, wybierając 10 umiejętności ważnych dla osób star­szych (porozmawiajcie o tym z dziadkami). Jak prze­łamać barierę wstydu, że młodzi uczą starszych? Kto i jak ma nadzorować takie zajęcia?
Odpowiedzi na takie pytania ułożą się w Kodeks 2.0, czyli opis polskiej szkoły nowych czasów.

No comments:

Post a Comment